Специфичен русенски обичай на Игнажден
- Редактор: Диляна Маринова
- Коментари: 1
На 20 декември отбелязваме църковния празник на Свещеномъченик Игнатий Богоносец /Предпразненство на Рождество Христово/, наричан от народа Игнажден.
Днес започват Коледните празници.
Само в Русенско и отчасти в Разградско е познат обичаят вардене квас, пазене квас, квасенки, боден квас.
В началото на XX в. се изпълнявал 12 дни (от нощта срещу Игнажден до Нова година) в различни къщи, но вече в средата на XX в. се ограничава само три дни в един дом - срещу Игнажден, Коледа и Нова година.
В обичая участвуват моми, ергени в женитбена възраст, булки и баби. Замесва се тесто с мълчана вода от три чешми (Щръклево). Пресява се през три сита от първо или последно родено момиче в семейството (Щръклево). Замесват две моми (първа и последна родени в семейството, с живи родители), като са обърнати и с гръб към нощвите.
В Тетово брашното сеят три моми през три сита, а замесва чиста мома, майчина и бащина ( с живи родители). В някои села (Щръклево) квасът се забърква от две деца (момиче или момче, първо и последно родени), с две изгасени главни от огнището. Баби слагат в кваса прах от лековити билки.
В Разградско капанците вземат квас или брашно от три къщи, в които съпрузите са с едно име (не се повтаря в селото), а замесва чисто момиче.
Приготвеният квас се слага в една паничка върху легнал дарак и се пази от мома, седнала върху него, или до него сядат мома и ерген, които се харесват.
В Щръклево квасът се пази от две баби, които чукат съда с дървени лъжици.
В Тетово 4 моми се сменят и чукат с чуканче по нощвите. Едната пита: "Какво чукаш?", а другата отговаря: "варден квас".
Среща се и практиката три момиченца прави да се редуват, като полагат дясната си ръка върху замесения квас. Момите и ергените, които са главните участници, се веселят цяла нощ. Сутринта на Сурваки квасът се разделя на толкова парченца, колкото са били участниците в обичая.
Парчето от квас изеденка се изсушава и се пази като лек (лекува бодежи и болки в стомаха), за любовни магии, за здраве и за плодовитост на кокошките и добитъка, против уроки; от него хвърлят в реката на Йордановден.
Обичаят може би има и някакво технологическо значение, свързано с откриването на кваса, когато за неговото приготвяне няма достатъчно затвърдено умение, а процесът изглежда необясним и затова има нужда от наблюдение, за да не се изпусне моментът, когато брашното и водата ферментират и се получава квас.
Не е трудно в този обичай да се открие женитбеният, лечебен и плодоносен продуциращ смисъл на извършваните обредни действия. Квасът се замесва през 12-те мръсни дни между старата и новата година, когато според митичното мислене се осъществява преходът от хаоса към организираната вселена. Самият обичай в митологичен план може да се тълкува като замесване и утвърждаване на организирания ред.
Даракът не само предава свойствата на желязото, но е и един от уредите за прогонването на демоните.
Боденият квас не може да бъде откраднат и използуван от тях и има магическо действие.
А целият обреден спектакъл има и значение на запазване и предаване на умение и опит за приготвяне и запазване на кваса, което прави хляба по-хубав и траен.
Иван Белчев настоява за поставяне на шумозащитна стена на...
Драгомир Драганов настоява за по-строг контрол над стопаните...
Русенски баскетболист загина в тежка катастрофа
Коронацията на крал Чарлз III е струвала 72 милиона паунда
Полицията разследва две кражби в Русе