Нина Димитрова ще получи наградата „Златен кукерикон“ за цялостно творчество
- Редактор: Петя Георгиева
- Коментари: 0
Церемонията „Златен Кукерикон“ ще бъде на 7 април
Актрисата и режисьор Нина Димитрова, която е и основател и артистичен директор на театър „Кредо“ ще получи наградата „Златен кукерикон“ за цялостно творчество на името на Георги Калоянчев, съобщи през седмицата директорът на Сатиричния театър Калин Сърменов.
Тя ще бъде отличена за трите творчески десетилетия на театъра, под чиято шапка бяха изиграни 600 представления на спектакъла „Шинел“ на 200 световни фестивала, който има 14 международни награди и е игран на 9 езика.
Сред досегашните носители на този приз „Златен Кукерикон“ през годините са били Ицхак Финци, Татяна Лолова и Славчо Пеев.
Церемонията „Златен Кукерикон“ ще бъде на 7 април - датата, на която Сатиричния театър „Алеко Константинов“ ще отпразнува 66 години от създаването. Мотото на церемонията тази година е „Да живее народът!“.
Театър „Кредо“ е основан от артистите Нина Димитрова и Васил Василев-Зуека. На 6 ноември 1992 година е премиерата на първия им спектакъл - „Шинел“, отличен с 14 международни награди, с над 600 представления, изиграни на девет езика – български, руски, английски, френски, немски, испански, сръбски, гръцки и японски.
„Шинел“ е българският спектакъл с рекорден брой международни участия – над 200 международни фестивала в десетки страни и стотици градове по света. „Шинел“ е единственият спектакъл в историята на българския театър, който две поредни години е хит на най-големия световен фестивал на изкуствата – Единбургския фестивал във Великобритания (1996, 1997). И при двете участия на фестивала британската критика дава най-високата оценка за спектакъла – пет звезди на вестник The Scotsman. През 1997 година списание The List го нарежда в класацията „Топ 20” на най-забележителните събития на Единбургския фестивал.
„Шинел“ е единственият български спектакъл в класацията "Топ 5“ на вестник „Гардиън”, който го нарежда сред петте най-добри спектакли в лондонския театрален афиш през 2000 година, когато „Кредо“ гостува със спектакъла в „Барбикан център“ в Лондон. Постановката е единственият български спектакъл в програмата на световноизвестния културен център, включваща заглавия с участието на имена като Бенедикт Къмбърбач, Жулиет Бинош, Кейт Бланшет.
Над 15 години театър „Кредо“ играе и спектакъла „Каквото направи дядо, все е хубаво” по Андерсен, създаден по покана и с подкрепата на датската юбилейна фондация „Ханс Кристиан Андерсен 2005” като част от програмата на световното честване на 200-годишнината от рождението на Андерсен в Дания през 2005 година. Спектакълът има над 200 представления на българска и международна сцена. Игран е на четири езика – български, руски, английски и японски. Показан е на над 50 международни фестивала, отличен е с осем международни награди.
През 2015 година „Театър 199“, копродуцент на спектаклите „Шинел“ и „Каквото направи дядо, все е хубаво“, възлага на „Кредо“ създаването на един от двата спектакъла за отбелязване 50-годишния си юбилей. Така в афиша на „Кредо“ се появява „Дневникът на един луд“ по Гогол, който за шест сезона има над 50 представления. Отличен е с награда за мъжка роля на международния фестивал на моноспектакъла „БГМОТ“ в Габрово (2016), има номинация „Икар“ за дебют (2016), номинация „Аскеер“ за изгряваща звезда (2016) и награда за сценография на международния фестивал „Пиеро“ в Стара Загора (2021).
През 2019 година е премиерата на „Ревизорът” по Гогол, отличен с четири награди „Икар“ за дебют, номинация „Икар“ за сценография, четири награди на международния фестивал на малките театрални форми във Враца - за режисура, сценография и две мъжки роли и с две награди на Националната академия за театрално и филмово изкуство. През 2008 година Съюзът на артистите в България присъжда на „Кредо“ специална награда „Икар” за приноса му в популяризирането на българския театър и култура по света. През 2009 година „Кредо“ е номиниран за европейската награда „Нови театрални реалности”, присъждана от Европейската комисия на най-изтъкнатите европейски театрални творци за иновациите им в областта на театралното изкуство.