Нико Тринкхаус изнудва български фирми

0
Обвинявал ги, че ползват "авторски" снимки, за които трябвало да платят хиляди евро
Обвинявал ги, че ползват "авторски" снимки, за които трябвало да платят хиляди евро

Пловдивският адвокат Атанас Костов сезира редакцията ни с казус, касаещ злоупотреба с твърдени “авторски права”, която извършва немският фотограф Нико Тринкхаус на територията на България.

В какво се изразяват недобросъвестните практики на въпросното лице? Немският гражданин Нико Тринкхаус е собственик на сайта www.photoclaim.com, който има за цел събиране на фотографии от различни фотографи с цел “отстояване на техните авторски права”, пише Traffic News​.

Повечето от тези фотографии са градски пейзажи от различни дестинации по света, които представят топ локации в популярни градове(от туристическа гледна точка). Тринкхаус настройва своите сайтове по ключови думи, с цел по-добра индексация на сайтовете си, пълни с чужди фотографии, за да може последните по-лесно да бъдат откривани, съответно евентуално използвани от компании в туристическия бизнес. 

Оказва се, че доста български туристически фирми “са се хванали на тази въдица” и са използвали снимки на Тринкхаус в сайтовете си – с информационна цел. Постфактум те получават множество “официални писма”(обикновено на бланки на мними немски кантори), в които се обяснява, че всяка от “откраднатите” фотографии, които били “произведение на изкуството” струва хиляди евро.

Адвокат Костов ни сезира с факта, че от миналата година в кантората му са получени няколко десетки сигнала от български фирми, които са обвинени от Тринкхаус, че взаимстват негови фотографии. Някои от фирмите плащат описаните суми, понеже са заплашени с дела в Германия, други отказват и търсят консултация с юрист. 

Какво всъщност се случва? Фотографиите, заснети в градска среда не са обекти на авторското право по българското законодателство(аргумент от чл.24, ал.1, т.7 от ЗАПСП). Законът за авторското право и сродните права изрично застъпва правилото, че използването на произведения, постоянно изложени на улици, площади и други обществени места, без механично контактно копиране, както и излъчването им по безжичен път или предаването им чрез кабел или друго техническо средство, ако това се извършва с информационна или друга нетърговска цел е свободно. Да снимаш “Давид” на улицата е позволено от закона, тъй като Микеланджело е мъртъв отдавна и авторски права по отношение на тази статуя няма -  обяснява адв.Костов. От аргумент за противното, да твърдиш, че снимайки “Давид”, фотографията ти става “произведение на изкуството” е все едно да твърдиш, че ти самия си Микеланджело, което е правен абсурд,  казва адв.Костов. Нещо повече.

Да продаваш снимания “Давид” с комерсиална цел, твърдейки, че тази снимка е “авторска”, с “особен принос към изкуството” е деяние – което граничи с измамата, защото претендираш “авторско възнаграждение” за нещо, което всеки може да използва свободно с информационна цел (съгласно споменатата норма на чл.24, ал.1, т.7 от ЗАПСП). От тази гледна точка по мнение на адв.Костов, подобни спекулации с твърдени “авторски права” представлява опит за измама по отношение на български физически и юридически лица, работещи в туристическия бранш, тъй като те могат да използват всякакви фотографии в сайтовете си за информационни цели. 

Срещу две български фирми вече са образувани дела за “непозволено увреждане на интересите” на Тринкхаус като фотограф пред Софийски градски съд. В тези производства немският фотограф представя като доказателства сурови фотографски(“RAW”) файлове, твърдейки, че той е техният автор, при факта, че както стана ясно той събира фотографии от множество негови колеги чрез сайта www.photoclaim.com.

Доколко тези фотографии са “негови авторски” и представляват ли те “обекти на авторското право” е въпрос, чиито отговор поради казаното по горе намираме за логичен.

“Човекът си е направил бизнес за изнудване на туристически фирми, чрез аматъорски фотографии, представяни за произведение на изкуството”  - коментира специалистът по интелектуална собственост адв.Костов.  Според юриста, българските съдии не познават в детайл Закона за авторското право и той няма да бъде изненадан, ако се създаде противоречива практика, в разрез със закона.

“Многократно обяснявам вече по тези дела, че във Франция, Италия, Белгия и множество други страни, стожери и носители на изящносто изкуство и архитектурата от векове, т.нар “свобода на панорамата” е забранена с комерсиална цел, така е и в България – обяснява Костов. В разрез с това, исканията на Тринкхаус са на територията на България да бъдат приложени цени по тарифи, с които работят немски фотографи и така да бъде оценяван “артистичния му труд”.

В едно от делата обясних на съдийката, че ако това се окаже обективен критерий в българското право (при липсващ пазар на изкуството в България), то априори трябва да приемем, че картините на Златю Бояджиев(като български класик) струват колкото тези на Ван Гог, при което Градската художествена галерия в Пловдив изведнъж ще стане една от най-богатите културни институции в Европа, което за съжеление не е верно, шегува се адвокат Костов.

Според адвоката не е добра идея безразборно да се ползват градски снимки от Интернет, особено касаещи световни столици и известни туристически дестинации, защото това по всяка вероятност могат да се окажат туристическите снимки на господин Тринкхаус, които са “произведение на изкуството”.

Тогава ще попаднете в капана на официалните писма на един немски фотограф и евентуални му незаконосъобразни искове, като сблъсъкът ви с “компетентността” на българският съд по темата “дали всички фотографии са обекти на авторското право или не”, определено ще е неприятен – заключва за финал пловдивският адвокат.

Източник: Traffic News
Изпращайте снимки и информация на [email protected] по всяко време на денонощието!

Най-четени новини

Календар - новини и събития

Виц на деня

- Тате, тате, какво е ГМО?
- Мм, как да ти го обясня... МЕЧО ПЛЪХ, примерно...

Харесай Дунавмост във Фейсбук

Нови коментари