Фирми еднодневки бавят до 5 години парите за билети от отменени концерти
- Редактор: Диляна Маринова
- Коментари: 0
До пет години – такъв е срокът, в който фирмите - организатори на концерти, могат да задържат парите на феновете, закупили си билети.
Порочната практика е типична за т.нар. компании „еднодневки“, които се създават за провеждането на само 1 събитие, след което биват закривани. Това съобщават представители на бранша пред „Монитор“.
Масовото отменяне на събития заради противоепидемичните мерки около пандемията с COVID-19 задълбочи проблема. Дори изрядните организатори бяха принудени не само да отменят събития, но се оказаха зависими от артистите и техните мениджмънти във връзка с опцията за връщане на пари от закупените вече билети. Някои концерти претърпяха множество метаморфози – от неколкократно отлагане до дори смяна на локация.
Всичко това доведе до недоволство от страна на феновете, на които се налага или да променят за пореден път плановете си и да задържат билета си, или пък да си потърсят средствата, вложени в пропуските. За част от събитията обаче втората опция е невъзможна. Причината – организаторът не е извел информация относно как притежателят на билет може да го върне и съответно да получи парите си обратно.
Сред примерите за концерти, за които почитатели все още не могат да се ориентират как, дали и кога могат да си получат парите, е този на Ал Бано и Ромина Пауър. Той предстои да се проведе на 15 ноември тази година. Датата е четвърта поред, за която феновете на популярното италианско дуо се надяват, че ще видят любимците си.
Новината за деня, в който и към настоящия момент очакваме Ал Бано и Пауър у нас, дойде на 14 януари тази година. „Всеки, който е възпрепятстван да посети събитието на новата дата 15 ноември 2021, ще има възможност да върне своя билет преди провеждане на концерта, като периодът за това предстои да бъде обявен в зависимост от епидемиологичната обстановка“, гласи официалното съобщение на организатора тогава. И досега – пет месеца по-късно, информация за това обаче липсва, а читатели на „Монитор“ сигнализират, че при опита си да се свържат с тикет агенцията, която продава пропуските, не успяват да осъществят контакт.
Важно е да се отбележи, че при предишни отменяния на същата тази изява опция за връщане на пари срещу билети е имало. Така при първото отлагане още от 2019 г. феновете са имали 29 дни, в които да си получат парите.
Този период варира, като отговорността и правото да го определи отново е на организатора.
Така за концерта на Мирей Матийо, който трябваше да се проведе миналата година, но бе отложен за тази, промоутърите дадоха на феновете срок от 29 декември до едва 10 януари да върнат билетите си. За Лука Стриканьоли пък промоутърите дават четири месеца, а за последното отлагане на Hills Of Rock – 3 месеца.
Сред другите събития, на които меломаните у нас не успяха да се зарадват, са още изявите на Kiss, Hollywood Vampires и др.
„Най-голямото предизвикателство е първо да договориш евентуално пренасочване на дата за провеждане на концерта. Ако това е невъзможно, то тогава предизвикателството е да организираш процеса по връщане на пари за закупените билети заедно с тикетинг компанията. Основна грижа за връщането на парите от билетите имат организаторите чрез тикет платформите. Мениджмънтът на изпълнителя е задължен да върне обратно заплатения хонорар, ако концертът е напълно отменен. А забавянето често е от липсата на достатъчно средства, предплатени като хонорари, депозити към залите или реклама“, обясниха от сдружението „Сцена Музика“, което представлява организатори на концерти, чийто общ пазарен дял надхвърля 70% на годишна база.
Пред „Монитор“ от там уточниха именно, че нелоялни организатори на концерти могат да забавят парите на феновете с до пет години, като уточниха, че това е разписано и в закон. Това бе потвърдено и от Стефан Еленков – шеф на една от най-големите промоутърски компании за събития в България.
Според информация, публикувана от Комисията за защита на потребителите, „законодателството в България, както и в Европейския съюз не предвижда специални условия, които да са общо приложими при отмяната на спортни или културни събития. Това означава, че правата на потребителите при отмяна или отлагане на концерт, театрална постановка, спортна проява или друго културно мероприятие зависят от вида и условията на договора с организаторите на събитието.“
Така промоутърите приемат за свой краен срок този, разписан в Закона за задълженията и договорите, според който „с изтичане на петгодишна давност се погасяват всички вземания, за които законът не предвижда друг срок“.
„За един фестивал или един концерт тези срокове не са помислени много добре и апелираме, когато премине цялата тази усложнена обстановка с COVID-19, това да бъде преразгледано и да не влиза в тази толкова обща точка, защото за фестивалите си имат своята специфика и тя не е като това да платиш абонамент за телефонна услуга например. Тук злоупотреби могат да се правят от когото и както си поиска. Всеки един организатор може да каже – аз ще ти върна парите, но законът ме задължава да ги върна до 5 години, и оттам насетне да започне една поредица от дела и претенции“, категоричен е Еленков, който стои и зад голям рок фестивал, провеждащ се у нас.
По думите му при мащабните събития от този вид опцията за отменяне е по-лесен вариант. Причината – отлагането води до необходимост от допълнително време за уточнения от типа на дали хедлайнерите ще се завърнат и какви ще бъдат новата локация и дата, и чак след това феновете могат да решат дали да презаверят билета си или да възстановят сумата от него.
Повечето коректни организатори нямат полза от това да чакат 5 години преди връщането на билетите. Всяка фирма сама определя срока, като според „Сцена Музика“ идеята е той да „не нарушава процеса на работа“. От практиката си в сферата сдружението уточнява, че най-често промоутърите се стараят да стартират процедурата до месец.
Сред проблемите, с които меломаните се сблъскваха по време на пандемията, бяха връщането на пропуски по време на хоум офис, когато офисите на организатори, промоутъри не са отворени в традиционното си работно време.
„Как можем да върнем билетите и да си възстановим парите, при положение че билетният център в Русе, откъдето закупихме билетите, е затворил от юни 2020 г. Многократно се опитвахме да се свържем с тях по телефона, но без успех“, пише недоволен потребител в социалните мрежи, като според дадената от него информация организатор и тикетинг агенция си прехвърляли топката.
Проблематична се оказва и промяната на локациите за феновете. В тази хипотеза отново виждаме концертът на Ал Бано и Ромина Пауър. Двамата трябваше да дадат тон за песен в „Арена Армеец“ според първоначалните планове. По-късно стана ясно обаче, че италианците ще пеят в НДК. Разположението по сектори и ценови категории в зала 1 на НДК ще е същото, както в „Арена Армеец“. От „Сцена Музика“ потвърждават, че това е обичайната практика сред членовете ѝ – цените да се запазят на съотносими цени. „Обикновено организаторът предоставя нови адаптирани схеми на билетите, като гледа да не променя цените“, коментират от сдружението. Това обаче не се приема винаги добре от страна на феновете. „Моят билет е от най-скъпите за „Арена Армеец“ и не виждам как ще разпределят местата така, че да отговарят на ценовата им категория в коренно различна зала – НДК“, пишат още меломани.
Сценарият за промяна на локация се повтаря и за изявата на Бет Харт. Тя обаче трябваше да пее в НДК, като според последната информация за отложената изява певицата ще запее на стадион „Юнак“. Сходен е и примерът с Lord Of The Rings in Concert, който ще се проведе вече в Античния театър, след като първо за място бе избрана „Арена Армеец“. Датите пък стават с една повече.
„Местата нямат нищо общо едните с другите. Затова се наложи да групираме в няколко от различните ценови категории и съответно да ги обединим като разпределение по места, като тук се ръководихме изцяло от интересите на клиента. Например, ако сме обединили групата от 70-80 и 90 лв., по новата ни схема ние сме ги настанили на места до 90 лв. и никога не ги слагаме в долна категория, а във възможно най-добрия за ценовия клас. Това се прави изключително рядко в интерес на истината, защото не е много удобно нито за клиента, нито за промоутъра, но в конкретния случай просто нямахме избор, защото локацията е много интересна и хората, които се занимаваха с това събитие, много се въодушевиха“, допълва Еленков.
В Европа: Промоутъри осигуряват ваучери за бъдещи прояви
Издаването на ваучер за бъдещо събитие – това е една от масовите практики на организаторите на концерти, но още на спортни прояви и др. в Европа. Времето, в което документът е валиден, традиционно е обвързано с вида на мероприятието. Така във Франция например срокът за спортни събития е 18 месеца, но за концерти, фестивали и т.н. е година. Ваучерът трябва да съответства на първоначалния договор и при разлика в цената на билетите за следващо събитие потребителят следва съответно да доплати или да задържи разликата.
За събития в Германия пък организатори могат да предлагат ваучери вместо сумата за билети. Тази опция е възможна обаче единствено за пропуските за изяви, закупени преди 8 март миналата година. Във ваучера трябва да е посочено, че е бил издаден в контекста на пандемията и че получателят му може да поиска сумата, ако ваучерът е вече нерелевантен или ако не е бил осребрен до края на декември 2020 г.
Само преди около месец в Италия приеха нови законови текстове, според които със задна дата се удължава валидността на ваучерите до 36 месеца. Държавата дава възможност на промоутъри да издават такива документи до края на месец юли, като това трябва да е задължително необходимост, наложена от пандемията. Ваучерите ще важат за отменени събития с нови конкретни дати до края на 2023 г. В Австрия, ако стойността на билета надвишава дадена сума, организаторът може да предложи ваучер на тази стойност, като е задължен да възстанови остатъка.
След подадена жалба до Европейски потребителски център пък българин е успял да си възстанови средствата от закупени билети за спортно събитие в Унгария. То е било планирано за 2020 г., а пропуските си нашенецът взел от австрийска компания. След като се оказва, че автомобилното състезание ще се проведе без публика, потребителят успява само частично да си върне парите чрез комуникация с търговеца. Ето защо подава жалба до ЕПЦ България и след намеса на ЕПЦ Австрия и останалите средства са възстановени.
Валидността на ваучера би трябвало да ви предлага достатъчно време да реагирате гъвкаво, а в случай че все пак настоявате да ви върнат сумата, опитайте се да се свържете с организатора на събитието или търговеца, откъдето сте закупили пропуските за мероприятието, съветват от Комисията за защита на потребителите. От там допълват, че информация за събитията, която касае билетите и цените им, както и общите условия, се предоставя на сайта на организатора, както и на този на продавача на пропуските.
ИСТИНСКИТЕ ФЕНОВЕ ПАЗЯТ БИЛЕТИТЕ
Рокаджиите са най-лъгани
Най-потърпевши и недоверчиви към организаторите на концерти у нас са рок и метъл феновете, сочат данни на „Сцена Музика“. „Просто тази публика е била лъгана многократно в миналото и определено не е много доверчива“, заявяват те. От друга страна обаче, от Fest Team настояват, че верните фенове проявяват търпение и почти 100% от тях задържат билетите си за следващата година. „Хората, които искат да си върнат билетите, са по-малко от един процент. Повечето хора са истински музикални фенове и за тях групите, които водим и които искат да гледат, са със статус на икони, а фестивалното преживяване е на първо място. Наистина много малко са хората, които искат да си върнат билетите. Разбира се, това е при условие че ние предоставяме същите групи, а не променяме целия хедлайн. Засега – за двете години, в които организираме Hills of Rock, слава богу, успяваме да потвърдим група като Slipknot. Сега предстои обявяването на още около 30 групи, като 95% от тях ще са същите, които успяхме да договорим през 2020 г. Така че тези верни фенове на фестивала и на тези групи нямат абсолютно никакво желание да си връщат билетите, всички ги презаверяват.“, казват още от промоутърите.
НЕПРЕДВИДЕНИ УСЛОЖНЕНИЯ
Ваучери цакат меломаните
Понякога обаче има и усложнения от друг характер, които могат да не зависят пряко от промоутърите. Именно за обичания от българските ценители фестивал Hills of Rock въпреки усилията на организаторите някои фенове не скриха недоволството си в социалните мрежи, тъй като те не могат да се срещнат с идолите си за втора поредна година, а доскоро имаше забавяне по възстановяването на сумите от билетите на цени 120 лв. и еднодневни билети за 100 лв. Причината за това бяха технически затруднения, свързани с настройките на сайта на тикет платформата, но впоследствие те бяха разрешени и потребителите вече могат да върнат парите си при желание.
Освен това е възможно да възникнат проблеми и по отношение на мястото, от което са закупени билетите. Някои клиенти например не са използвали услугите на официалните тикет платформи, а вместо това са се снабдили с ваучери от други фирми. „Аз не искам да презаверя ваучера, а да ми се върнат парите за него. И не е нормално да може да се върне билет и да се възстанови сумата, но не и ваучер. Парите ми седят заключени там трета година.“, пише един от тях във Фейсбук.
„Тези ваучери са пуснати в обръщение от предходния организатор на събитието и ние нямаме достъп до същите по какъвто и да е начин. Това, което правим, е да бъде възможно да посетите събитието независимо от факта, изложен по-горе. Ако желаете, можете да се свържете със съответната организация“, отговарят промоутърите.
София ще посрещне Нова година без заря
КЗЖ: Израел погуби 9 журналисти в Газа за 12 дни
Бедствено положение: 90 населените места са без ток в...
Община Сливо поле стартира трансграничен проект за развитие...
Община Сливо поле стартира трансграничен проект за развитие...