Световноизвестният цигулар Светлин Русев разказва за фестивала ММД
- Редактор: Звездомира Николова
- Коментари: 0
"Фестивалът "Мартенски музикални дни" в Русе е уникален", това каза в интервю световноизвестният цигулар Светлин Русев пред кореспондента на БТА в Русе Мартин Пенев
Той е участник в 61-то издание на фестивала, което ще продължи до 27 март т. г. в крайдунавския град. Музикалният форум се организира от община Русе с подкрепата на Министерството на културата, а БТА е сред основните медийни партньори.
"Участвах за първи път на фестивала, когато бях на 12 години. За мен това е една дългоочаквана среща с русенската публика", каза Русев, който е част от художествения съвет на фестивала.
Цигуларят изрази надежда, че универсалният език на класическата музика ще помогне за връщане към нормалността днес.
"Класическата музика е свързана с емоции, с пътешествие, с история. Тази музика е най-гениалната и универсална, стигнала до нас. Тя никога няма да се промени за разлика от класацията на хитовете на какъвто и да е друг жанр. Тя може да помогне на хората за тези ценности, които са част от нас", обясни Светлин Русев.
Колаборацията между класическата музика и комерсиалната е "феномен на мода, който ще отшуми"
Той коментира, че колаборацията между класическата музика и комерсиалната с цел да се достигне до повече хора е "феномен на мода, който ще отшуми".
"Но има един много важен момент на резонанс, свързан с класическата музика, което е на клетъчна основа. Ако човек може в прекрасна акустика да слуша отблизо вибрациите и резонанса на тези инструменти, то това е нещо много уникално. Не говорим за сила на звука, както в кината, докато гледаме филм, или на рок концерт, а за тази вибрация, която преминава през кожата, през костите и прави така, че всяка клетка от нашия организъм да вибрира", обясни музикантът.
По думите му, за да опознаят и харесат подрастващите класическата музика, тя трябва да бъде част от нашето съществуване.
"Класическата музика трябва да е част, както някой си прави упражнения за очите, а друг си мие зъбите. А също и както човек се занимава със спорт, което сега не се наблюдава много при младежите", обясни Русев.
Той казва, че в днешно време да си творец е по-трудно.
"В момента сме в едни периоди, в завои, в едни цикли на съществуването, където всичко е по-трудно, но е също толкова важно обогатяващо като баланс и като наше присъствие на тази планета - защо се занимавам с това, каква е целта на нашето съществуване", обяснява Русев.
На въпрос как вижда днешния и утрешния свят, Русев коментира, че неговото поколение е стигнало до някаква част от живота, но се притеснява в какъв свят ще живеят младите хора.
Новите технологии водят до форматиране на мозъци
"Преди няколко дни с мои познати си говорихме за еволюцията на хората. Казаха ми, че след години, след няколко поколения, човек няма да има нужда от гласни струни, защото няма да има нужда изобщо да се контактува чрез гласа, а хората ще си пишат или ще контактуват по съвсем различен начин. Това е тотално абсурдно, тъй като има едно форматиране на мозъците с цялата тази нова технология, с целия достъп до информация. Това води до една повърхностност на почти всичко.
В бъдеще ще има невероятни неща от технологична гледна точка. Но се притеснявам от друго - например, в последните две години хирурзи, не дай си Боже, да стигаме до операционната, са обучавани онлайн. Не знам на какво са ги научили, но не бих искал някой от тях да ме оперира", казва цигуларят.