Програма на МФ „Мартенски музикални дни“ за 24 Март
- Редактор: Dunavmost
- Коментари: 0
Днес, 24 март фестивалната публика ще има рядката възможност да присъства на един от най-привлекателните проекти от програмата на МФ „Мартенски музикални дни“. Със специален концерт в рамките на фестивала под надслов „Les Musiques du Roi Soleil” (Музиката на Краля Слънце) в Русе ще гостува един от най-знаменитите барокови артисти на нашето време – големият майстор на гамбата Жорди Савал, в компанията на световноизвестния френски клавесинист Пиер Антай и прочутия испански теорбист и китарист Хавиер Диас – Латоре. Знаменателна среща с прелестната музика от епохата на френския инструментален барок!
Концертът се осъществява с подкрепата на Департамента за култура на Правителството на Каталуния и Института Ramon Llull .
Вече повече от четиридесет години, ЖОРДИ САВАЛ, една от най-колоритните музикални личности на нашето време, съживява стотици музикални творби от дълбоката забрава на времето, за да носят наслада на публиката. Неуморим изследовател на старата музика, той интерпретира и изпълнява музика и като гамбист, и като диригент. Дейността му като концертен изпълнител, преподавател, изследовател и създател на нови музикални и културни проекти го прави водеща фигура в преоценката на историческата музика днес. Заедно с Монсерат Фигерас основава ансамблите Hesperion XXI (1974), La Capella Real (1987) и Le Concert des Nations (1989), с които изследва и създава истинска вселена от прочувственост и красота, споделена с милионите почитатели на старинната музика по света.
„…Това, което наистина го откроява са неговите скитания отвъд храма на високата култура. Трубадур с безкраен диапазон на интереси, в желанието си да съхрани музикалните традиции, той странства от Манчестърските библиотеки до далечните Колумбийски села…“ пише през 2011 The Guardian.
Савал е безспорно един от най-всестранно надарените музиканти на своето поколение. Неговата кариера на концертен изпълнител, преподавател, изследовател и създател на нови проекти в областта на музиката и изкуствата го прави един от главните вдъхновители на днешния ренесанс на историческата музика по света.
Чрез съществения си принос към прочутия филм на Ален Корно Всички утрини на света, който печели Сезар за най-добър саундтрак, чрез интензивната си концертна дейност (140 концерта на година), записите си (6 на година), собствения си звукозаписен лейбъл Alia Vox, основан съвместно с Монсерат Фигерас през 1998, Жорди Савал доказва не само, че старинната музика не е елитарна, а и че може да бъде представяна пред все по-разнообразна и многобройна публика от всички възрасти. Критикът Алан Козин описва неговата звукозаписна кариера и концертите му в Ню Йорк Таймс (2005) като не просто възраждане, а по-скоро като творческа реанимация.
След като завършва виолончело в Консерваторията в Барселона през 1964, през 1965, той се впуска в изучаване на виола да гамба и представяне на старинна музика с ансамбъл Арс Музикае. През 1968 се мести в Швейцария, за да продължи музикалните си изследвания в Schola Cantorum Basilensis, където преподава и води майсторски класове до 1993. В момента е гост професор в Julliard School of Music в Ню Йорк.
Записва и издава над 200 албума, които представят музика от Средновековието, Ренесанса, Барока и музикалната класика, със специален фокус върху испанското и средиземноморско музикално наследство. Печели голям брой награди и отличия, включително и наградите за класическа музика MIDEM, ICMA (International Music Award) и наградата ГРАМИ.
Описва музиката като едно от най-универсалните средства за изразяване и комуникация, добавяйки, че мярката за нейната значимост е не толкова в еволюцията на музикалния език и по-скоро зависи от степента на изразителност, вътрешно богатство и хуманност, които тя носи. Неговите концертни програми превръщат музиката в медиатор за постигане на мир и разбирателство между различните и понякога воюващи народи и култури. За своите мащабни проекти той привлича арабски, израелски, турски, гръцки, арменски, афганистански, мексикански и северноамерикански ансамбли и изпълнители. През 2008 година Жорди Савал е назначен за посланик на Европейския съюз в областта на междукултурния диалог и заедно с Монсерат Фигерас е обявен за Артист в името на мира в рамките на инициативата Посланици на добра воля на ЮНЕСКО.
Творческата му кариера се счита за една от движещите сили за възраждането на старинната музика от Европа, Средиземноморието и Новия свят, както и повратна точка в проучването, представянето, трактовката и разбирането на разнообразните музикални традиции и междукултурния диалог.
Неговата плодотворна музикална кариера му носи най-високите национални и международни отличия, включително почетни докторски степени от университетите в Барселона (Каталуня), Льовен (Белгия), Базел (Швейцария) и университета Евора (Португалия); Носител е на Ордена на почетния легион (Франция), музикалната награда Преториус на Министерството на културата и науката на провинция Долна Саксония и на престижната награда Леони Сининг през 2012, считана за Нобелова награда в музикалния свят.
Роден през 1964, ПИЕР АНТАЙ се привързва страстно към музиката на Бах на около десетгодишна възраст. Повлиян от Густав Леонард, той започва да изучава клавесин, от начало самостоятелно, а впоследствие под ръководството на американския преподавател Артър Хаас. Концертните му изяви започват от ранна възраст съвместно с братята му Марк (флейта) и Жером (виола да гамба). Учи две години в Амстердам с Густав Леонард, който по-късно го кани за концерти под негово ръководство. Следващите години работи с голям брой музиканти и диригенти на ансамбли, сред които Филип Херевеге, братята Кьойкен, Франсоа Фернандес, Марк Минковски, Филип Пиерло.
Днес Пиер Антай свири предимно като солист по целия свят. Често е гост изпълнител на концертите на Жорди Савал, обича да изпълнява камерна музика с братята си и близки негови приятели като Юго Рейн, Себастиен Марк, Скип Сампе, Амандин Бейер, Оливие Фортен, Кристоф Коан, Жан-Гиен Кейра.
Наскоро събира за концерти и звукозаписи на сюити и кантати от Бах създадения от него през 80-те години ансамбъл Le Concert Francais. Богатата му дискография включва и скорошни записи на Добре темперирано пиано и Голдберг вариации от Й. С. Бах за Mirare, както и два компактдиска, посветени на сонатите на Доменико Скарлати.
ХАВИЕР ДИАС-ЛАТОРЕ е от онези изпълнители, смятани единодушно от своите колеги за един от най-добрите днес. Роден е в Барселона през 1968. Учи при знаменития Оскар Гилия във Висшето музикално училище в Базел, което завършва през 1993. Неговият последващ интерес към старата музика го отвежда в Scola Cantorum Basiliensis при големия американски лютнист Хопкинсън Смит. Преминава и няколко курса по хорово и оркестрово дирижиране. Носител е на серия от международни награди във Франция и Испания.
От 1995 е въвлечен активно в света на бароковата опера, участвайки в големи продукции, сред които Земеле на Хендел в Берлинската държавна опера с Берлинската Akademie fuеr alte Music под диригентството на Рене Якобс; Орфей на Монтеверди в Театър Голдони във Флоренция, в Лондонския Ковънт Гардън, в Екс-ан-Прованс и Театъра на Шанз-Елизе в Париж, в Ню Йорк – отново с Рене Якобс и Concerto Vocale. Същата продукция той осъществява и с Le Concert des Nations и Жорди Савал в Театро Реал в Мадрид и театър Лисеу в Барселона. Слугинята господарка от Перголези е следващият проект, в който Латоре е поканен за спектакли в Берлин и в замъка Лудвигсбург, съвместно с Балтазар – Нойман Ансамбъл и Томас Хенгелброк.
Участва редовно в големи международни фестивали в Европа, САЩ, Южна Америка и и Южна Корея. Член е на реномирани оркестри и камерни формации, сред които са основно дирижираните от Жорди Савал Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya и Le Concert de Nations. Работи и с други големи оркестри и ансамбли като Националния оркестър на Испания и Al Ayre Espanol.
Създава собствен вокален и инструментален ансамбъл – Laberintos Ingeniosos, специализиран в изпълнение на музика от т.н. испански златен век. През юли 2013 лейбълът Cantus издава неговия фантастичен прочит на музиката на Гаспар Санц в албума Gaspar Sanz: sones de palacio y dancas de rasgueado, в който заедно с легендарния перкусионист Педро Естеван, пресъздава цветовете, силата и изтънчената красота на музиката на арагонския майстор от 17. век. Дискът получава блестящи отзиви в медиите и е записан от няколко международни радиостанции в Европа, Израел, Австралия, Южна Корея и Северна Америка. Хавиер има още два записани албума, които предстои да бъдат издадени. Единият, La Guitarra dels Lleons, за който Хавиер използва 4 различни исторически китари, пазени в Музея на музиката в Барселона, които биват специално възстановени за този проект. Две от тях са от 17. век (едната е известната „лъвска китара”, която дава името на албума), а другите две са от началото и средата на 19. век.
Извън тези проекти, Хавиер участва в записите на над 30 диска за Alia Vox и Deutsche Harmonia Mundi и прави записи за редица телевизионни и радиостанции в Европа, Северна и Южна Америка и Корея.
Светът на ранните струнни щипкови инструменти е наистина специален. Техни изпълнители обикновено са мулти-инструменталисти, а доминиращите инструменти като цяло варират от ренесансова лютня, испанска вихуела, барокова китара, барокова лютня и теорба до романтична китара и др. Това е свят, в който отношението към звука, чистотата на линията и яснотата на допира се събират в търсене на музикалното чувство, позволяващо на относително малкия стар репертоар винаги да звучи свежо и вълнуващо за всеки изискан слух. Един от неговите майстори днес е без съмнение Хавиер Диас-Латоре.
Кирил Петков: Довиждане, г-н Пеевски!
Криско: Дани избра нашето семейство - видял е, че ще го...
Революционна промяна: Здравната каса поема биомаркерите за...
Путин заплаши Украйна с масирани удари след атаката с дрон в...
Путин заплаши Украйна с масирани удари след атаката с дрон в...